پنجشنبه 9 فروردین 1403  
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
سه‌شنبه 2 آبان 1396 فراغت از تحصیل

فراغت از تحصیل :

 

فراغت از تحصیل در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته

 

1)      آخرین نیمسال تحصیلی دانشجو، نیمسالی است که دانشجو در آن نیمسال اقدام به انتخاب واحد نموده وکلیه دروس مصوب رشته را در آن نیمسال تکمیل کرده باشد، و آخرین نمره درسی وی اعلام شده باشد.

2)       گواهینامه های پایان تحصیلات مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، و کارشناسی پیوسته در تاریخهای ثابت سی ام بهمن ماه، سی ام تیر ماه و سی ام شهریور ماه صادر می شود.

3)       کسب حداقل نمره قبولی 10 تمام در کلیه دروس و حداقل میانگین کل 12 تمام برای فراغت از تحصیل دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، و کارشناسی پیوسته الزامی می باشد.

4)       چنانچه به هر دلیل امکان ادامه تحصیل دانشجوی مقطع کارشناسی میسر نباشد، یا موفق به کسب میانگین لازم برای دانش آموختگی نگردد، در صورت کسب نمره قبولی در حداقل 70 واحد درسی مصوب رشته، (بجز دروس پیش دانشگاهی و مقدماتی و جبرانی رشته های غیرهمنام) می تواند پس از انصراف از تحصیل، تقاضای مدرک کاردانی در همان رشته را نماید.

فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

      1)      تاریخ فراغت از تحصیل دانش آموختگان کارشناسی ارشد، تاریخ دفاع از پایان نامه می باشد.

2)      کسب حداقل نمره قبولی 12 تمام در کلیه دروس مصوب رشته (نمره قبولی دروس جبرانی برای رشته های غیرهمنام که از مقطع کارشناسی اخذ شود، 10 تمام می باشد) و حداقل میانگین کل 14 تمام برای فراغت از تحصیل دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد الزامی می باشد

تکدرس

1)      چنانچه دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته با یک عنوان درسی دانش آموخته شوند، می توانند در آزمون تکدرس مطابق مقررات زیر شرکت نمایند:

الف- دانشجو در نیمسالی که صرفا با یک عنوان درسی دانش آموخته می شود، مطابق مقررات اقدام به انتخاب واحد نماید .

ب- دانشجو صرفاً باید با یک عنوان درسی دانش آموخته گردد.

ج- دروس عملی، و آزمایشگاهی قابل ارائه به صورت تکدرس نمی باشد.

د- چنانچه در هر زمان مشخص شود که دانشجو، بیش از یک عنوان درسی برای فراغت از تحصیل داشته است، نمره آزمون تکدرس( بدون استرداد شهریه) حذف شده و دانشجو موظف به گذراندن مجدد آن درس به همراه درسهای باقیمانده در قالب نیمسال تحصیلی خواهد بود.

2)      آزمون تکدرس به صورت معرفی به استاد و در طول سال بجز ایام امتحانات انجام می شود.

3)       چنانچه دانشجو موفق به کسب نمره قبولی در آزمون تکدرس گردد، در صورتی که درس مذکور را در نیمسال قبلی انتخاب واحد ننموده باشد و سقف واحد در نیمسال قبل تکمیل نشده باشد برای آن نیمسال ثبت و دانش آموخته خواهدشد، در غیر این صورت دانش آموخته نیمسال بعد محسوب خواهد شد .

4)      چنانچه دانشجویی در یک درس(تا سه درس)، سه بار مردود شده باشد، به شرط فراغت از تحصیل می‌تواند همان دروس را به صورت معرفی به استاد انتخاب و بگذراند

                                                                 دروس جبرانی :                                   

دروس جبرانی مقطع کاردانی،کارشناسی نا پیوسته و کارشناسی پیوسته

        در صورتی که دانشجوی مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، و کارشناسی پیوسته پس از گذراندن کلیه واحدهای مصوب رشته موفق به کسب میانگین 12 نشود، می تواند جهت جبران میانگین در قالب سنوات مجاز تحصیلی، تعدادی از دروسی را که نمرات آنها بین 10 تا کمتر از 12 (99/11) می‌باشد، را مجددا  اخذ و بگذراند.

2)       دانشجوی مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته می تواند حداکثر تا 10 واحد درسی را جهت جبران میانگین در یک نیمسال اخذ و بگذراند(اخذ دروس جبرانی در قالب سنوات مجاز تحصیلی در بیش از یک نیمسال هم مجاز است).

3)       دانشجوی مقطع کارشناسی می تواند حداکثر تا 20 واحد درسی را جهت جبران میانگین در دو نیمسال اخذ و بگذراند(اخذ دروس جبرانی در قالب سنوات مجاز تحصیلی در بیش از دو نیمسال هم مجاز است).

4)       واحدهای جبرانی باید از واحدهای مصوب دوره، غیر از دروس پیش دانشگاهی و مقدماتی در کلیه مقاطع (و دروس جبرانی برای رشته های غیرهمنام در مقطع کارشناسی ناپیوسته) باشد.

5)       اخذ واحد جبرانی در ترم تابستان، مطابق واحدهای ارائه شده در نیمسال تابستان بلامانع است.

 

دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد

1)در صورتی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پس از گذراندن کلیه واحدهای مصوب رشته و دفاع از پایان نامه موفق به کسب میانگین کل 14 نشود، می تواند جهت جبران میانگین در قالب سنوات مجاز تحصیلی، تا 14 واحد از دروسی را که نمرات آنها بین 12 تا کمتر از 14 (99/13) می‌باشد،  مجددا  اخذ و بگذراند.

2)      واحدهای جبرانی باید از واحدهای مصوب دوره، غیر از دروس اضافی و جبرانی برای رشته های غیرهمنام در مقطع کارشناسی ارشد باشد.

صدور گواهینامه موقت پایان تحصیلات

1)      صدور گواهی موقت فقط با استفاده از فرمهای خام ارسالی از سازمان مرکزی میسر است.

2)       الصاق هولوگرام پس از صدور و امضاء به گواهی موقت دانش آموختگان، توسط مرکز استان الزامی می باشد.

3)       صدور دانشنامه پایان تحصیلات برای اتباع غیر ایرانی، توسط اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه صورت می گیرد. بنابراین پرونده تحصیلی دانشجویان غیر ایرانی پس از اتمام تحصیلات و تسویه حساب، باید هر چه سریعتر (به منظور منقضی نشدن تاریخ اعتبار مدارک اقامت) به اداره کل خدمات آموزشی ارسال گردد.

4)       جهت تکمیل پرونده دانشجویان غیر ایرانی، علاوه بر کلیه مدارک داخل پرونده ، تصویر برابر اصل گذرنامه تحصیلی و ویزای تحصیلی یا کارت اقامت یا کارت خانوار معتبر الزامی است.

 

صدور دانش نامه

1)      دانشنامه کلیه مقاطع تحصیلی، صرفا توسط اداره کل خدمات آموزشی و با امضای رئیس محترم دانشگاه و معاون محترم آموزشی صادر می شود.

2)       پس از صدور گواهی موقت، پرونده های دانشجویان مطابق دستور العمل های ارسالی آماده وبه
 به اداره کل خدمات آموزشی ارسال  می گردد.

3)      پرونده های ارسال شده باید مطابق چک لیست دانش آموختگی تکمیل و به اداره کل خدمات آموزشی ارسال گردد(پرونده های ناقص عودت داده می شود).

4)      دانشنامه دانش آموختگان در کلیه مقاطع پس از صدور به مرکز محل تحصیل دانشجو ارسال      می شود

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر